fbpx

Franczyza

partnerstwo biznesowe

Franczyza

Własny biznes w modelu franczyzowym

Szukasz pomysłu na siebie i zadajesz sobie pytanie czy franczyza to dobre rozwiązanie?
Klienci, którzy rozwijają dopiero swój biznes, często pytają mnie jak uniknąć typowych błędów startup’u. Wahają się, bo nie mają dostatecznej wiedzy o branży, konkurencji i zarządzaniu. Na pewno odpowiednia analiza rynku, przyszłych klientów i kosztów, a także plan szczegółowo definiujący wszystkie działania, to dobre metody.

Co jednak zrobić, gdy niepokój jest duży i nie ma z kim skonsultować projektu? Czy jest jakaś alternatywa?

Jedną z godnych uwagi propozycji rynkowych jest franczyza. Wg. definicji przedstawianej przez Encyklopedię Zarządzania:

Franczyza (zwana także franszyzą) to koncepcja, a zarazem długoterminowe, odpłatne udzielenie franczyzobiorcy pozwolenia, licencji, zgody na oferowanie produktów lub świadczenie usług w imieniu franczyzodawcy oraz używanie jego nazwy handlowej, znaku towarowego, loga firmy, a także stosowanie przyjętych przez niego cen (Stawicka M., 2013, s. 59).

System franczyzowy sprzedaży towarów i usług oparty jest na umowie partnerskiej współpracy. Franczyzodawca z jednej strony wnosi swoje doświadczenie, know-how i  wsparcie, a z drugiej oczekuje ustalonych opłat.

Franczyza, jak każdy biznes, ma swoje zalety, ale i wyzwania, którym trzeba sprostać. Jeżeli szukasz inspiracji i model franczyzowy wydaje Ci się ciekawym rozwiązaniem na start, zanim podejmiesz ostateczną decyzję, powinieneś położyć na szali nie tylko zalety, ale i wady.

Co dobrego daje franczyza:

#1 Minimalizacja ryzyka

Franczyzobiorca otrzymuje sprawdzony model biznesowy czyli gotowe know-how i możliwość działania pod szyldem marki już funkcjonującej w świadomości klientów.

#2 Niższe koszty początkowe

Franczyzobiorca otrzymuje:

  • Znak towarowy – logo, stronę www, materiały promocyjne, etc,
  • Szkolenia dla pracowników
  • Dostęp do systemu informatycznego czy aplikacji

#3 Lepsze warunki współpracy z kontrahentami

Franczyzobiorca ma możliwość korzystania z podwykonawców franczyzodawcy na korzystnych warunkach.

#4 Wsparcie

Franczyzobiorca dostaje pomoc w prowadzeniu działań operacyjnych i marketingowych, w gwarantowaniu określonego poziomu usług pozyskanym klientom.

Jakie wyzwania niesie za sobą rozwiązanie franczyzowe:

#1 Opłaty franczyzowe

Franczyzobiorca musi zapłacić jednorazową opłatę za udzielenie licencji oraz przez cały okres trwania umowy musi wypłacać dla franczyzodawcy określony w umowie procent obrotów.

#2 Ograniczona samodzielność

Franczyzobiorca ma w umowie wyraźnie sprecyzowane zasady współpracy, a wszelkie zmiany muszą być konsultowane z franczyzodawcą, który nie musi wyrazić na nie zgody.

#3 czas trwania umowy


Franczyzobiorca musi liczyć się z ryzykiem nieprzedłużenia umowy franczyzowej lub finansowymi konsekwencjami własnego, przedwczesnego zerwania umowy. 

Dla kogo jest franczyza?

Franczyza franczyzie nierówna.
Rynek oferuje różne modele takiej współpracy, w zależności od branży i specyfiki produktu czy usługi. Trzeba zgłębić temat i dobrze zrozumieć wszystkie aspekty danego rozwiązania.

Jeżeli szukasz pomysłu na biznes, ale brak doświadczenia i ograniczenie finansowe gasi Twój entuzjazm, to model franczyzowy jest na pewno jedną z opcji wartą rozważenia.

Szukasz wsparcia? Napisz do nas na kontakt@doradztwowbiznesie.pl

Źródła:
https://mfiles.pl/pl/index.php/franczyza
https://pl.wikipedia.org/wiki/Know-how