fbpx

Strategia startupu

Startup-unikaj zbędnego ryzyka

Strategia startupu

Strategia startupu? Unikaj zbędnego ryzyka!

Strategia startupu? Zastanawiasz się czy to dla Ciebie? Boisz się, bo pierwszy raz stoisz przed takim wyzwaniem? Przeczytaj ten artykuł zanim podejmiesz decyzję! W biznesie jest ważne, aby przemyśleć i zaplanować każdy krok. To pozwala zminimalizować ryzyko. Brak planu to zwykle najprostsza droga do niepowodzenia.

#1 Sprawdź przyszłe otoczenie rynkowe Twojego startupu  

Zapoznaj się jaka jest  przeszła, obecna i prognozowana wartość rynku, na którym zamierzasz działać. Kim są bezpośredni oraz pośredni konkurenci? Czy produkt/usługa, z którą chcesz wyjść na rynek już istnieje? Kto jest klientem? Jakie są ceny? Jak konkurencja dociera do klientów, czyli jakie ma kanały dystrybucyjne i jak się reklamuje?

Odpowiedzi na te pytania pozwolą określić strategię wejścia na rynek, strategię Twojego startupu. Zdecydować o tym jak możesz się wyróżnić, aby to właśnie Twój produkt/usługę kupili klienci.

Upewnij się czy nie musisz pozyskać specjalnych pozwoleń lub licencji do prowadzenia działalności. Jeżeli tak, to sprawdź jakie szczegółowe warunki musisz spełnić i jak długi jest okres oczekiwania.
Pamiętaj, że rząd, banki, bądź inne instytucje oferują różne programy wsparcia finansowego dla przedsiębiorców, którzy chcą założyć start-upy. Zainteresuj się i oceń możliwości ich pozyskania. Będzie to dodatkowy komfort w pierwszych miesiącach, kiedy wydatków jest więcej niż przychodów.

#2 Oszacuj wstępny koszt inwestycji w startup

Zastanów się jakie szczegółowe koszty poniesiesz, aby nowa firma mogła funkcjonować. Zrób dobrą symulację – podziel koszty na dwie kategorie:

  • początkowe – czyli wszystkie wydatki jakie musisz ponieść, aby rozpocząć działalność: np. projekt logo, założenie strony www, kaucja za najem lokalu, wyposażenie lokalu, konieczne opłaty licencyjne, opłaty za pozwolenia, etc
  • miesięczne – czyli te, które będziesz ponosić każdego miesiąca. Są wśród nich koszty stałe – np. najem lokalu, zakupione usługi abonamentowe, pensje pracowników) oraz koszty zmienne – np. uzależnione od zużycia (media, materiały potrzebne do produkcji lub wykonywania usługi), planu marketingowego (np. sezonowe kampanie marketingowe), czy wysokości sprzedaży (prowizje)

Uwzględnij w planach odpowiedni zespół!
Sukces w biznesie budujemy przez klientów. Twoja strategia startupu też musi to uwzględniać. Zastanów się zatem jakich specjalistów potrzebujesz od początku swojej działalności. Czy ambitne plany sprzedażowe uwzględniają odpowiednią ilość sprzedawców? Sprawdź ich dostępność i koszt na rynku. Poza tym przemyśl jaką  podstawową wiedzę musi posiąść Twój zespół, aby rozpocząć pracę i czy wiąże się to z dodatkowymi kosztami.

 

 

#3 Zaplanuj działania marketingowe startupu

Określ dokładnie swojego idealnego klienta – buying persona. Jakimi cechami się charakteryzuje. Wyodrębnij segmenty klientów do których chcesz dotrzeć. Ustal również kanały dotarcia do klientów i dostosuj przekaz marketingowy do ich potrzeb. Przygotuj ofertę – mów językiem korzyści. Jeżeli nie znasz się na tym, to wesprzyj się specjalistami, nie działaj wg zasady jakoś to będzie! Dobry plan marketingowy to właściwy kierunek do pozyskania klientów, to ważny element każdej strategii startupu.

4# Ustal cele sprzedażowe startupu

Jak już zidentyfikowałeś wszystkie wydatki, łącznie z kosztami zespołu i działań marketingowych, to zastanów się jakie potencjalne ryzyka mogą wystąpić i jak je zminimalizować.

Oszacuj poziom sprzedaży w perspektywie jednego roku. Sprawdź czy koszty nie przekraczają Twoich przychodów. Przygotuj plan A, podstawowy, plan B konserwatywny i plan C bardzo konserwatywny. Sprawdź czy we wszystkich scenariuszach Twoja nowa firma będzie rentowna. Pozwoli Ci to określić poniżej jakiego poziomu przychodów nie możesz zejść, aby nie generować strat. Nie bądź huraoptymistą, bo na pewno znajdziesz się w sytuacji, której nie przewidziałeś.

Jeszcze raz zastanów się!

5# Na koniec podsumuj swoją strategię startpu!

  • Zadaj sobie pytania: Może zrezygnować z jakiś kosztów?  Staraj się od początku myśleć LEAN czyli chudo! Mam skuteczną strategię pozyskania klienta? Na pewno moje działania marketingowe są wystarczające?
  • Koniecznie zrób symulację przepływów gotówkowych uwzględniając własne terminy płatności i Twoich kontrahentów oraz ewentualne opóźnienia w płatnościach.
  • Sprawdź czy Twoja strategia startupu zawiera wszystkie kluczowe elementy.

Podejmij bardziej świadomą decyzję.

Powodzenia!

 

Zapraszamy do kontaktu –  kontakt@doradztwowbiznesie.pl

NAPISZ SWÓJ KOMENTARZ