fbpx

Analiza konkurencji

OnMind_analiza konkurencji

Analiza konkurencji

Czy analiza konkurencji jest potrzebna?

Nie jesteś pewny czy analiza konkurencji jest potrzebna? Warto więc przypatrzeć się najlepszym czyli tym, którzy osiągnęli sukces.
Henry Ford, amerykański przemysłowiec, inżynier oraz założyciel Ford Motor Company powiedział kiedyś, że “Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my."

Mądre słowa. Sugerują, że obserwacja otoczenia rynkowego to proces ciągły. Nie ma znaczenia czy dopiero wchodzisz na rynek, już na nim działasz, masz zasięg globalny lub lokalny, czy planujesz poszerzyć rynki zbytu. Dobrze i systematycznie prowadzona analiza konkurencji pozwoli Ci przewidzieć zmiany i trendy na rynku oraz rozumieć strategie Twoich konkurentów, a także wyciągać z nich wnioski dla własnego biznesu. Regularne badanie rynku to podstawowy kierunek do zdobycia przewagi konkurencyjnej, stworzenia silnej marki i dobrze prosperującego biznesu.

Co zatem powinna obejmować analiza konkurencji?

Zacznij od określenia na jakim rynku działasz (np. motoryzacja) i jak się pozycjonujesz (np. producent części samochodowych), a następnie zrób listę konkurentów, czyli firm, które działają na tym samym rynku lub zaspokajają te same potrzeby. Skup się na siedmiu kluczowych aspektach i przeanalizuj każdego gracza stosując te same kryteria oceny.

  • Oferta

Przeanalizuj wszystkie produkty, tj. ich nazwy, cechy charakterystyczne, wartości dodane, kanały dystrybucji, ceny, opinie klientów.

  • Grupa docelowa

Sprawdź szczegółowo klientów, konsumentów i użytkowników, tj. ich liczbę, cechy demograficzne, zachowania, potrzeby, oczekiwania.

  • Model biznesowy

Poznaj model biznesowy, czyli sposób działnia konkurecji –  źródła przychodów i kosztów, schemat działań biznesowych, partnerów biznesowych i zasoby.

  • Marketing i sprzedaż

Zbadaj strategię pozyskania klientów, narzędzia, kanały oraz formy komunikacji z grupą docelową.

  • Finanse

Zrozum, jak finansowany jest biznes konkurenta, pozyskaj wskaźniki efektywności finansowej i dotrzyj do planów inwestycyjnych.

  • Słabe i mocne strony

Mając wszystkie powyższe dane, dokonaj szczegółowej analizy SWOT na poziomie zarówno firmy jak i produktów.

  • Przewagi konkurencyjne

Zidentyfikuj co wyróżnia daną ofertę konkurencyjną na tle pozostałych graczy, wyodrębnij unikatowe cechy oferowanych produktów.

Czy Twoja analiza konkurencji jest na pewno dobra?

Podejdź do analizy konkurencji kompleksowo, aby na końcu wyłonił się pełny obraz konkurencji:

#1 Idź szeroko

Nie ograniczaj swojej analizy do kliku największych firm. Zbadaj bliższe i dalsze otoczenie rynkowe, bo mniejsze i niszowe firmy mogą mieć ciekawe strategie i rozwiązania zarówno w kwestii kosztów, technologii, dystrybucji jak i promocji marki. Poza tym może to spowodować, że nie ocenisz dokładnie wielkości i wartości rynku oraz udziału poszczególnych graczy. Analiza powinna obejmować wszystkie obszary wymienione w poprzedniej sekcji i pokazać jak najbardziej holistyczny obraz rynku.

#2 Sprawdź substytuty

Warto pamiętać, że różnego typu produkty mogą ze sobą konkurować. Jesteś producentem części samochodowych? Twoją konkurencją są nie tylko inni producenci, ale również firmy zajmujące się np.  regeneracją części samochodowych. A może konkurujesz też z dystrybutorami tanich części sprowadzanych z Chin?  Wiedz, że Twój klient ma ograniczoną ilość pieniędzy, a to ile i gdzie wydaje zależy od potrzeb, które poszczególne produkty zaspokajają.

#3 Wykorzystuj różne metody

Nie wystarczy przeanalizować dostępne dane o konkurencji – raporty, artykuły, strony www, reklamy. Ważny, jeżeli nie najważniejszy, jest też tzw. voice of customer czyli głos klienta.  Patrz na swoją konkurencję i jej produkty przez pryzmat opinii klientów i użytkowników. Pozwoli Ci to lepiej dopasować własną ofertę do oczekiwań potencjalnych klientów.

Zrobiłeś analizę konkurencji, wiesz wszystko i co teraz?

Sama analiza konkurencji to dopiero pierwszy krok.  Po nim następuje czas na wypracowanie użytecznych, praktycznych wniosków biznesowych i zastosowanie ich w procesie budowania przewagi konkurencyjnej.

Mogą posłużyć Ci one między innymi do

Podsumowanie

Analiza konkurencji na pewno nie jest łatwa. Dane trzeba wyszukiwać na wiele sposobów i często wyciągać pośrednie wnioski.  Pochłania to dużo czasu, energii oraz wymaga wyjątkowej regularności, aby sprawnie i na bieżąco aktualizować raz pozyskane informacje.

Jej wartość jest jednak nieoceniona. Pozwala przewidywać cele, plany i działania konkurentów oraz wykorzystywać ich słabości i zalety, aby unikać błędów. Jest nieodzowna, jeżeli chcesz, aby Twój biznes się rozwijał.

Chcesz porozmawiać o analizie konkurencji?
Napisz do nas! kontakt@doradztwowbiznesie.pl